Metallifoorumi: Ulkomusiikilliset: Wannebeus ja muoti

FrozenCorpse (Nainen, Jäsen)

Eilen sain taas aika tehokkaan muistutuksen noista wannabeista.
Oli sellainen 15v tytsy, joka oli alle vuodessa hokannut, että hänhän on gootti ja sitten haalinut itelleen kaiken mahdollisen mustan, meikkejä myöten. Sitte piti kovaa meteliä, että hän on niin gootti, gootti ja ku se on niin siistiä yms. Mä kävin sille siitä asiallisesti sanomassa, että ei siitä tarvii niin älytöntä meteliä pitää, vaikka oisitki huomannu olevas erilainen. Haukkuja ja itsensä lisää korostamista sieltä takasin tuli vain.

Wannabeista nämä strereotypiat juuri lähtee, kun siitä erilaisuudestaan pidetään niin mahtavaa ääntä ja mainostellaan, miten on nii kauheeta ku kukaa ei tajua yms.
Mä voisin wannabeks sanoa just tollasta, jolla on kauhee tarve hokea ja todistella olemistaa ja muuta ja joka ei sitten kestäkää arvostelua. Ehkä se voi sitten tulla sanomaan olevansa gootti, kun on ollut siihen koukussa jo kolme vuotta ja sittenkin vielä haluaa jatkaa.
Ei se ole niin ihmeellistä, vaikka huomaaki olevansa vähän jotain muuta kuin oli ennen, mutta raja siinäkin.
Mitäs mieltä muut ovat?

Allekirjoitus: HC-Wild Line

kuopassa (Mies, Ylläpitäjä)

Joillakin on taipumus tuoda itseään ja omaa erinomaisuuttaan esille. Joku 15-vuotiaaksi ehtinyt teinityttö, joka on löytänyt goottiuden, voi olla hyvin innoissaan siitä kun hän kuuluu johonkin tuollaiseen alakulttuuriin ja siten on ihan omaa luokkaansa "taviksiin" nähden.

Muistan yläasteella ollessani samassa koulussa olleen sellainen tyttönen, joka oli yhtenä päivänä hippi ja toisena hiphoppari. Kai se on oman tyylin etsimistä ollut hänelläkin, kuten ehkä tällä mainitsemallasi teinitytölläkin on nyt...

Allekirjoitus: Foorumin toimintoihin liittyvien kysymysten lisäksi myös mediatiedotteita ja juttuvinkkejä voi spämmätä sähköpostiosoitteeseen info@metallimusiikki.net.

Morderca (Nainen, Jäsen)

Noh, kyllähän näitä on tavattavissa.. niitä jotka vaihtavat tyyliään joka toinen viikko. Ja ihmettelevät sen jälkeen miksi kukaan ei ota heitä tosissaan. No siis ei minulla mitään sitä vastaan että tutustuu uuteen musiikkityyliin ja niin mutta se miten itse käyttäytyy vaikuttaa asiaan aikas paljon. Jos sanoo olevansa jotain mitä ei ole niin kai siitä helpolla tulee tämä kyseinen wannabe nimitys. Ja voi olla että syystäkin. Kannattaisi ensin tutustua musiikkiin kunnolla ja sen jälkeen vasta avata suunsa, jos sillonkaan.

Allekirjoitus: From Jotunheim to Helheim to the mists of Nifelheim your scream echoes unheard shall I tell you the answer?

Malys_ (Nainen, Jäsen)

Mutta emmekö me kaikki ole jossain vaiheessa hoksanneet olevame sitä mitä olemme? Harvempi kuitenkaan on ihan vaippaiästä asti kuunnellut heviä ja pukeutunut mustiin (vaikka kai näitäkin on... onnelliset... ).

15-vuotiashan on vielä ihan teini joka varmastikin hakee vielä sitä omaa itseään ja ehtii muuttua ihmisenä vaikka mihin suuntaan.

Työssäni olen aika paljon lasten ja nuorten kanssa tekemisissä ja kaikkeen tottuu. Jopa siihenkin että teinit tuovat itseään esille ja yrittävät olla jotain "suurta ja hienoa" vaikka välillä se toki ärsyttääkin.
Tosin näitä wannabeitä on kyllä ihan aikuisissakin nykyään ja he enemmän saavat verenpaineen nousemaan kuin teinit...

Itsellä se asenne nykyään että jokainen tekee omat valintansa ja on mitä on mutta itse on se mikä on eikä välitä hittojakaan siitä mitä muut ovat tai mitä mieltä miusta ovat.

Allekirjoitus: *murinaa ja kehräystä*

Agrth (Nainen, Jäsen)

ei ihmisiä tarvisi luokitella mitenkään.. kaikki on yhtä arvokkaita vaikka olisi minkälainen tahansa. näin se vaan on. kaikkien pitäs ajattella just niin ettei teini-ikäset oo vielä löytäny sitä ittiään. kaikki siis.

just näin miten MALYS_ sanoo: Itsellä se asenne nykyään että jokainen tekee omat valintansa ja on mitä on mutta itse on se mikä on eikä välitä hittojakaan siitä mitä muut ovat tai mitä mieltä miusta ovat.

(:

Allekirjoitus: en toivo sua näkeväni enää
vankina valkoisen huoneen

Satyricona (En kerro, Jäsen)

Joka kerta kun näen tämän aiheen, minua alkaa huvittaa aivan äärettömän paljon. Joka kerta päähäni putkahtaa niin paljon asioita, joita haluaisin kirjoittaa, mutta myöskin joka kerta jätän kirjoittamisen sikseen.

Haluan vain sanoa, että wannabe-jutut ovat murrosikäisten hommaa. Aloittajakin taitaa kuitenkin olla alle 18-vuotias? Siltä ainakin kirjoitus vaikuttaa. Monilla on silloin päällä se kaikista kuumeisin identiteetin etsimiskausi, jolloin kokeillaan useita tyylejä. Mielipiteet, arvot, ihanteet jne saattavat muuttua todella radikaalisti yhdenkin vuoden aikana. Ja huomattu on, että kaikista pahimpia "tuo on joku wannabe"-mäkättäjiä ovat juuri ne, jotka ovat itsekin jonkun alkeellisen identiteettikriisin keskellä. Juuri ne ihmiset menevät sanomaan toisille, että hei, mitä oikein mesoat, ethän edes ole oikeasti erilainen/gootti/punkkari/hippi/ambokiinalainen virtahepo.

Se on enemmänkin itsensä korostamista kuin puhdasta muiden lyttäämistä, että alkaa etsimään muista jotain wannabe-piirteitä. En ymmärrä, miksi joku pukeutuisi goottireleisiin, jos ei niistä oikeasti pitäisi, enkä ymmärrä, miten kukaan voi kuunnella goottirockia, metallia tai jotain muuta mistä ei pidä vain siksi, että ylläpitäisi jotain kulissia.

Mielestäni ne ihmiset ovat niitä kuuluisia wanna be-tyyppejä, joille on käsittämättömän hankalaa, että joku löytää yhtäkkiä tyylin, jota pidetään valtaosin jotenkin erikoisena tai hänen elämänvaiheensa on sellainen, että tyyli on vain yksi kokeiluvaihe. Vaikka kyseessä olisi kokeiluvaihe, ei se tee ihmisestä sen epäaidompaa. Se elämänvaihe on osa ihmisen identiteetin rakentumisprosessia.

Ehkä kannattaisi vaan keskittyä siihen mitä itse on kuin siihen, mitä muut eivät ole.

Agrth (Nainen, Jäsen)

näin on.

Allekirjoitus: en toivo sua näkeväni enää
vankina valkoisen huoneen

Aloittajalla on ikää 21v, että nyt ei todellakaan puhuta mistää teini-iän identiteettikriiseistä. Jokaiselle mielipiteensä, mutta minua itseäni ärsyttää suuresti, että gootti-ja hevarialakulttuurin edustajia pidetään vain kapinallisina huomionkerääjinä ja kyllä voin sanoa ihan oikeesti, että on niitäkin, jotka todella hakevat vain huomiota leikkimällä rankkaa hevaria vaikka eivät siitä oikeasti pidä ollenkaan.

Satyricona (En kerro, Jäsen)

Minulle taas on aivan yksi ja sama, jos on niitä, jotka kerjäävät tyylillä huomiota, sillä kyseessä on vain tyyli, eikä mitään yksittäistä aatetta edustava suuntaus. Eri asia, jos aletaan pelleilemään vakavilla aatteilla ja esimerkiksi hehkutetaan sitä, että ollaan satanisteja ja sitten ei edes olla saati tiedetä, että satanismi on muutakin kuin Laveyn naiiveja julkilausumia.

Mutta mielipiteensä toki kullakin, jokaisen oma asiahan se on, mistä jaksaa ärsyyntyä ja mistä ei.

Kyllä mun mielestä kuitenkin tyylinmukaine pukeutuminen kuuluu mukaan sillo ku musiikki on enemmä ku vaa musiikkia.

Vastauksesi

Vain yhteisön jäseneksi liittyneet henkilöt voivat lähettää foorumille ja Metallimusiikki.net-sivustolle viestejä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ennen kuin lähetät viestin, tai rekisteröi itsellesi ensin käyttäjätunnus.

Metallimusiikki.net — Sitä itseään jo vuodesta 2006

Syötteet

Metallifoorumista
  • Metallifoorumin kävijäennätys koettiin 25.08.2007 20:00, jolloin paikalla oli samaan aikaan noin 31 henkilöä. Tällä hetkellä linjoilla on yhteensä 1 vierasta ja 0 jäsentä
  • Foorumia pyörittää miniBB™© 2001–2008.

Gootti.net